Wednesday, April 11, 2007

Al Insyirah

Assalamualaikum wbt,

(1) Pemergian ibu Kak Imah

Dah lama tak mencoret di sini, sedikit terbatas masa.

2 hari lepas Kak Imah, PA GM kematian ibunya. Inna lillahi wa'inna ilaihi raji'un. Moga roh ibu Kak Imah dicucuri rahmat Allah sentiasa.

Tabah dan tenang sahaja Kak Imah ketika kami sampai ke rumahnya di Melaka, sejurus jenazah ibu beliau dikebumikan. Kalau saya, entah..saya pun tak tahu, tak pasti boleh jadi sekuat dia atau tidak.

Kak Fida pula masuk hospital due to kidney infection. Pada awalnya kami ingin melawat beliau di hospital, tetapi dkejutkan pula dgn pemergian ibu Kak Imah. Terus kami bergerak ke Merlimau, Melaka. First time menjejak kaki ke sana.

Melawat Kak Fida di Ampang Puteri semalam, alhamdulillah sudah beransur baik. Kena tahan wad 2 3 hari lagi sehingga betul-betul sembuh.

Moga semuanya selamat didoakan. Semua yang berlaku adalah ujian dr Allah..semoga Kak Imah and Kak Fida tabah menghadapi segala ujian. Ketika saya mendengar berita pemergian ibu Kak Imah, saya menangis di dalam solat kerana terbayangkan sekiranya sayalah di tempat beliau yang kehilangan ibu saya, saya tak pasti apa yang akan berlaku. Saya tak pasti saya kuat untuk menahan dugaan itu.

Kematian itu sendiri merupakan satu pengajaran bagi kita yang hidup, saat kita entah pula tibanya.

"Ya Allah, ampunkan segala dosa-dosa kami yang telah lalu dan yang akan datang".

Ameen.


(2) Al Insyirah

Saya bebetul terharu dengan apa yang berlaku pada saya Khamis minggu lepas. Dan benarlah seperti firman Allah dalam Surah Insyirah,. ayat 5 dan 6 yang bermaksud ,. " Sesungguhnya bagi setiap kesusahan itu ada kemudahan/kesenangan".

Allahu Akbar!

Buat Adik Azrin, sabar...perbanyakkan sabar..insya Allah Allah akan beri keringanan. Allah beri dugaan tanda Allah sayang :)

Wassalam.

No comments: