Wednesday, January 18, 2006

The moment

Assalamualaikum wbt,

:)

Maaf di atas senyapnya blog ini, saya umpama seperti tidak cukup tangan sekarang ini, kerana sibuk dengan tugasan baru, dan juga assignment yang tak pernah habis-habis sekarang ini. Ini pun mencuri masa sebelum pulang untuk mencoret.

Saya sedih sebenarnya sekarang ini, atas satu perkara. Tapi saya turut memahami, ketika hati saya sedang bersedih, hati saya lebih mudah untuk berkomunikasi dengan Dia, berbanding sekiranya saya sedang dlm gembira.

Apakah saya perlu meminta agar kegembiraan tidak selalu mengunjungi saya agar saya sentiasa dapat berkomunikasi dgn Dia? Takkanlah pula, kerana saya sendiri tidak suka jiwa sentiasa dirundung duka, nanti cepat tua hehe.

Allah beri kita ujian, untuk menarik kembali kita kepadaNya, sebagai tanda kasih sayangNya, mungkin untuk utk meninggikan lagi kedudukan kita di sisiNya, atau untuk membasuh dosa-dosa sedia ada.

Fa inna ma'a al-usri yusra.

Truly, along with every hardship comes relief.

Surah al-Inshirah ayah 5.


:)

Dun worry guys, my test given by Allah is not as hard as others actually. If my thing is to be tabled out in here,i'm sure i'll become your laughing stock nanti hehe.

But honestly, i appreciate this moment eventho it's hard. The moment when you think you really have no power over things, you are so clueless what will be happening in the near future, and yet you have someone besides you, that you know will be always be and stand by you, and you can talk to Him and say about anything, free to mention your fear and seek for protection and attention without being charged even for a single cent.

Maha Pemurah kan Allah?

Kita selalu buat dosa padaNya, tapi Dia tetap kurniakan rezeki dan kurniakan nikmah yang tak terkira banyaknya.

Jadilah insan bersyukur, sbb dlm Al Quran ada menyebut, hanya sedikit dr hamba-hamba Allah yang bersyukur.

And i'm grateful for being tested, as i know and realize the importance of having Him, to be with me all the time.

Saya sudah berkira-kira selepas tamat MBA saya insya Allah pada September ini nanti, saya mahu menyambung kembali kelas Arab saya. Saya sudah rindu dengan kelas yang saya sudah tinggalkan hampir setahun setengah.

Sekiranya ditanya, apa yg best sgt dgn kelas Arab?

Saya tidak akan mengatakan bahawa saya suka ke kelas Arab adalah krn saya akan mampu berkomunikasi dlm Arabic.

Saya suka kelas Arabic kerana kadang-kadang saya dapat merenung diri saya, apatah lagi sekiranya ustaz-ustaz memberikan contoh2 ayat Al-Quran beserta penerangan ayat, kadang-kadang tertunduk malu hati saya dibuatnya. Plus, saya dpt memahami Al Quran better, walaupun tak terer vocab sbb saya tak suka rujuk kamus Arab, menyusahkan jer sebenarnya bukak kamus Arab ni (camner ler nak pandai Arab, buka kamus pun malas hehe).

Anyway, we'll see k. Allah yang memegang masa dan segala ketentuan. Saya cuma berharap apa yang saya mohonkan diperkenankan Allah dan dipermudahkan di dalam segala urusan :)

Ma'assalamah.

:)

5 comments:

Anonymous said...

Semoga Kak Iena....tabah dan kuat dalam mengharungi dugaan2 yg mendtg.

Kak...bukan semua org Allah pilih utk dtgkan dugaan dan ujian. Dan kita yg diuji ini pastinya dr kalangan yg terpilih...tiada lain tapi utk kita terus ingat dan sentiasa bersyukur pd Allah disamping itu ia juga satu jalan usaha utk tingkatkan iman. Cari lah selalu hikmah di sebalik ujian dengan berbaik sangka pd Allah...kita akan rasa sgt bersyukur dgn ujian dan kesakitan.

Kak...setiap kesusahan akan datang kesenangan di kemudian hari. Kesedihan akan datang kegembiraan di hujung jalan. Moga akak temui sinar di hujung jalan..soon...Ameen.

I and hubby, we all adik2 akak yg mmg nakal (kot *wink )tapi selalu ingat dan selalu doa utk akak..

Sayang kak Iena...

Anonymous said...

seharusnya diteruskan jugak perjuangan daawah kan? iena kan?

Anonymous said...

askum..tumpang tanya ye..kelas bahasa Arab tu kat mane and opne utk public ke?

IeNa said...

Ainul,

Syukran jazeelan..sejuk hati akak dgr adik2 yg nakal (* wink) bagi tazkeerah :)

Kim salam kat iznan, ckp ngan dia..kalau baby lahir 6 june, baru bleh hantar set pakaian baby kat german hehe.

sayang awak and iznan juga :)

Anonymous,

Na'am, apa pun dakwah kena buat juga. Tgh lag skang ni actually.

Abt Arabic tu, UM, UKM and UIA ada offer Arabic courses for public. Dulu saya join UIA punyer, kelasnya di UIA PJ. 2 kali seminggu, hari Isnin dan Rabu malam.

Kalau di UKM, hari Selasa dan Khamis rasanya. Di UM, during weekend, tp campur dgn subject2 lain jugaklah, kalau di UIA and UKM mmg khas utk Arabic sahaja :)

Cuba surf website UM, UIA and UKM, insya Allah you will get better info :)

Anyway, syukran jazeelan atas sokongan and advice given to me :)

Anonymous said...

thanks for the info..:)