Tuesday, May 15, 2007

Islamic man vs Economic man (Part 2)

Perbahasan ini kemudian dilanjutkan kepada usaha bagaimana mahu memenuhi Maqasid As Shariah (objektif As Shariah) yang sebenarnya lebih menjurus kepada mencapai kemaslahatan secara umumnya, bukan sahaja tertumpu kepada umat Islam tetapi kepada manusia secara umumnya. Kenapa perlaksanaan ekonomi Islam ini tidak hanya difokuskan kepada umat Islam sahaja?

Kerana Islam ini seharusnya syumul dan applicable to all humankind, irregard of race and religion. Bilamana kita menyentuh persoalan Islamic man di dalam diskusi ekonomi Islam, adakah ia bermaksud bahawa seseorang itu perlu masuk Islam di dalam urusan perlaksanaan ekonomi Islam ini? Jawapannya tidak, cukup sekadar dia menerima kaedah perlaksanaan Islam dan memenuhi Maqasid As- Shariah.

Beberapa isu yang diperdebatkan di dalam subject ini adalah mengenai peranan Islamic banks. Perkara yang didebatkan adalah mengenai perlaksanaan dan objektif penubuhannya. Dalam ekonomi Islam, financial institution tidak seharusnya mementingkan keuntungan semata-mata, tetapi turut berperanan untuk menyumbang kepada masyarakat. Objektif utamanya adalah untuk membantu masyarakat, which is i'm not sure our Islamic bank has done that or not. But in Bangladesh, there is one bank who provide microcredit to poors so that they can increase their living standard, daripada pengemis kepada pengusaha perniagaan kecil-kecilan. Perlaksanaan ini sangat membantu rakyat Bangladesh sehingga the pioneer of this idea (Bro. Muhammad Yunus) ini mendapat Nobel Prize.

Boleh refer di sini untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai Grameen.

http://www.grameenfoundation.org/nobel_prize/

Wassalam.

P:S/ Terpaksa pecahkan artikel kepada 2 part sbb Blogger tetiba tak boleh upload semua sekali.

No comments: