Tuesday, May 15, 2007

Islamic man vs Economic man

Assalamualaikum wbt,

Saya terbaca buku karangan Tn Guru Hadi Awang di surau ketika ingin mengerjakan solat Asar. Tajuk bukunya ialah 'Hadharah Islamiyyah, BUKAN Islam Hadhari.'

Bukunya tidak tebal, dan bagi saya mudah untuk difahami. Perbincangan buku tersebut menjurus kepada pengertian Hadharah itu sendiri di mana ia disandarkan kepada Islam..dan bukan Islam yang disandarkan kepadanya. Macam adverb lah sebenarnya Hadharah ni (nak mempermudahkan maksud).

Saya tdk berniat mahu menyentuh mengenai konsep Hadharah Islamiyyah vs Islam Hadhari ini secara mendalam, cuma saya tertarik mengenai kupasan bagaimana Islam menghargai ilmu seperti yang dinyatakan bahawa ayat pertama yang diturunkan kepada Rasululah s.a.w adalah Iqra'. Dan dinyatakan juga bahawa perbezaan utama sumber ilmu (knowledge resource) di antara Islam dan Westeners ialah Westeners tidak mengakui wahyu ataupun sebarang sumber yang tidak berlandaskan scientific facts, termasuk instinct untuk membuat sebarang tindakan mahupun judgement. Mereka hanya bersandarkan kepada observation, pengetahuan mereka yang pakar dan kajian scientific yang dijalankan.

Saya mempelajari perkara ini ketika mengambil subject Economics & As-Syariah (luper dah title program yang sebenar) di UIA dulu, di mana fokus diberikan kepada perbezaan economics treatment by Islam and conventional, due to different Worldview. Islam melihat sesuatu transaksi itu bukan sekadar transaksi semata-mata, tetapi melihat ia sebagai satu ibadah yang menjangkau ke hari akhirat, dan tidak mementingkan dunia semata-mata. Perbahasan mengenai perbezaan ini merangkumi beberapa perspektif mengenai pandangan Islam dan conventional towards human (Islamic man vs Economic man), nature (alam), objective dan beberapa aspek lain. Kemudian kami menjurus kepada dasar ekonomi Islam dan kaedah perlaksanaannya yang turut menekankan prinsip co-operation yang dipegang oleh Islam berbanding competition oleh Westeners.

(To be continued)

No comments: