Thursday, June 17, 2004

Seimbangkan kehidupan dunia

Kalamullah
(Tetapi kebanyakan kamu tidak melakukan yang demikian). Bahkan kamu utamakan kehidupan dunia. Pada hal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih dekat. (Al-A'laa : 16-17)

Huraian:
Umat Islam diingatkan supaya tidak terpedaya dengan keindahan dunia. Walau bagaimanapun, ia tidak bermaksud menghalang umat Islam daripada mencari kekayaan dan kemewahan duniawi.

Allah s.w.t. menyuruh supaya umat Islam bersungguh-sungguh mencari bekalan untuk hari akhirat, tetapi janganlah lupa habuan di dunia.

Firman Allah di dalam surah al-Qasas ayat 77 bermaksud: Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah kamu melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalan) dari dunia.

Doa yang dipinta untuk kebahagiaan kehidupan di dunia dan akhirat seperti di dalam surah al-Baqarah ayat 201 yang bermaksud:

Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami daripada azab neraka.

Kekayaan dan kemewahan yang diperoleh di dunia ini hendaklah dijadikan alat atau perantara untuk mencapai kebahagiaan di akhirat.

Kesimpulan:
Umat Islam perlu bijak menguruskan keperluan kehidupan dunia dan akhirat agar mendapat kenikmatan yang kekal abadi di akhirat.

Disediakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).


No comments: