Thursday, July 14, 2005

Be grateful, be grateful

Assalamualaikum wbt,

No matter how big your problems are, there are always some bigger problems and difficulties faced by others. And to compare with mine, it was nothing in comparison. Hence, i should be very grateful, right? :)



I had finished reading Advencer Si Peniup Ney.Siapa lagi kalau bukan karangan Faisal Tehrani :) I know2, some of you will ask, apa ler yang best sgt dgn Faisal Tehrani ni? Saya percaya geng2 terapat saya memahami, Hany, Ika, Aida dan Aini, tak lupa juga pada Paiji yang mengagumi nukilan penulis ini. Beruntung saya punya circle of friends yang meminati pengarang2 dan buku2 yang sama, boleh bertukar2 buku biasanya :)

Saya kira mereka2 yg mampu menyentuh hati pembaca dengan karangan mereka punya anugerah yang besar dari Ilahi. Pada mereka yang sudah berbakat dalam dunia sastera (Hany, Cpol, Ika, Kak Yumni, Mizie , Aida etc etc), moga sentiasa istiqamah dengan apa jua usaha yang boleh dihasilkan. Saya tidak arif dalam dunia sastera, tapi saya menyukainya, cuma tidaklah sampai ke tahap ingin mengenali apa itu prosa dan segala teknik serta sebagainya, kerana saya suka menghayati, tapi bukan mempelajari apa yang sepatutnya ada dalam bidang sastera ini.

Kadang-kadang cemburu juga naperlaa saya tak terer dalam dunia sastera ini, jeles tgk sahabat2 dan adik2 begitu pandai bermain dengan kata-kata dalam mengekpresikan cerita, tapi saya faham setiap manusia dikurniakan kelebihan dan kekurangan bagi melengkapi kehidupan masing-masing. Mana tahu kalau Zurina ini ditakdirkan terer sastera, mana pulak Faisal Tehrani nak cari makan, yer tak? Hehe, astaghfirullah, just kidding, rezeki dan nikmat telah ditentukan bagi setiap orang dari kita di Lauh Mahfuz lagi, semuanya cukup insya Allah :)

Pendapat saya mengenai Advencer Si Peniup Ney, cukup ler saya menyatakan bahawa saya sedikit teresak ketika membaca bukunya seorang diri ketika sedang menunggu klinik buka di belah petang. Terasa saya seperti mendapat kembali impian hati saya, yang sekarang ini sering terlekakan dengan kesibukan harian.

Ada lagi satu trilogi tebal sedang menunggu saya untuk dihadam isinya...



Cinta Madinah.

Hany, jangan jeles yer, kalau tak sempat lagi nak beli, boleh pinjam buku saya dulu :)

Salam to you guys, terasa hati sedang dilimpahi kegembiraan dan ketenangan sekarang ini.Alhamdulillah :)

Special note to Mudin and Ise, dun dare to make joke of me ya, i know both of you will usik me as cacamarba again. I dun care, kalau usik jugak, akak nak impose denda untuk setiap kali usikan, satu biji strawberry you guys hutang akak hehe. Ni betul nih, accountant bernama Zurina sedang buka buku 555 KHAS untuk you two heheheh :D

Wassalam :)

7 comments:

Najmuddin Yusoff said...

kuang...kuang... kuang...

takut.. takut.. :>

IeNa said...

ooo berani ker takut nih, hehe, takpe takpe, akak dah ada dah buku 555 awak ni, kita count je ler nanti yer baper strawberry awak hutang ekek hehe :P

Mohd Iznan Shamsuddin said...

bestnya banyak novel2 ilmiah di malaysia.....kedai2 secondhand jual2 novel ni kat mana ya?

IeNa said...

Hmm, Aida, ko tau ker kat mana kedai buku second hand skang ni?

Yang i know ada kat Central Market, tapi utk novel2 English ler, yg BM tak tau ler pulak kat mana. And biasanya buku2 terbitan baru mcm buku Faisal Tehrani ni belum lagi rasanya jadi stock buku second hand :)

r.o.l. said...

Faisal Tehrani is getting better known these days. I think Mingguan Malaysia did an interview with him a few weeks ago. I've heard of him for a long time but I've never read any of his writings. The last BM novel I read was Desa Pingitan by Ibrahim Omar, 2 years ago (you'd be surprised at how similar the social problems in the 50s Malaya is to today's situation). Anyway: review please, because I read the back cover and newspaper review but I still can't understand what's it about. A reader's perspective is what I'm looking for.

If it's not too much to ask.

IeNa said...

I will, insya Allah :)

Hany FF said...

heh heh..dok aci! :D
trilogi cikgu abu hassan tu memang dlm waiting list. baru cerita kat siti ari tu, tgk2 dia pun dah beli. tapi tak pa aaa, berazam nak beli gaks. :D

n jgn lupa tggk siri drama cinta madinah kat rtm bulan ramadhan nih.. hehheh