Friday, October 08, 2004

Doa

Assalamualaikum wbt,

Ana postkan perbualan ana dgn bro CPol, sahabat baik ana this morning.

iena_panadol: ameen (meng'ameen'kan doa CPol)
nursaiful: mudah-mudahan Panadol... kita cuma berdoa. amin...
iena_panadol: :)
iena_panadol: yer kita cuma berdoa, tapi doa tu pun usaha juga,kan?
nursaiful: na'am... sebab tu la Allah amat sayang hambaNya yang berdoa... kerana mereka berusaha sebelum bertawakkal...bukannya sekadar menyerah nasib tanpa sebarang ikhtiar
nursaiful: bahkan sahabat pernah bertanya kepada Rasulullahnursaiful: "jadi perlukah kami tambahkan berdoa
nursaiful: Rasulullah jawab...
nursaiful: kurniaan Allah itu lebih luas (lebih banyak daripada apa yang kamu mohonkan)... berdoalah...:)
iena_panadol: :)
iena_panadol: anta buat hati ana sejuk pagi ni
iena_panadol: syukran :)
nursaiful: taklah... sekadar mengingatkan diri sendiri dan kawan2 je...
nursaiful: tak rugi kongsi ilmu kan... :)
nursaiful: afwan
iena_panadol: betul betul :)
iena_panadol: hmm..kalau kita berdoa jer terus,tu dah dikira considered berusaha sebelum bertawakkal ker?
nursaiful: USAHA tu maksudnya apa yang terdaya kita lakukan...
nursaiful: kalau doa je yang terdaya
nursaiful: usaha juga tu...
nursaiful: tapi kalau boleh usaha dengan anggota badan, usaha dulu...itu lebih baik.
iena_panadol: kalau kita tahu kita boleh buat dgn anggota badan
iena_panadol: tapi ada faktor yg menyebabkan kita tak mampu nak berbuat demikian atas sbb malu etc, memadaikah dgn berdoa?
nursaiful: hmm....susah jugak nak jawab, ana pun bukannya arif sangat...
nursaiful: tapi hanya kita je yang tahu dengan kemampuan kita
nursaiful: dan Allah lebih mngetahui akan perihal diri kita...
nursaiful: berdoalah... mohon kepada ALlah agar Dia berikan kekuatan untuk berusaha
iena_panadol: insya-Allah :)


Guys, start praying now, as pray is one of our strengths in facing this live, herein and hereafter, insya-Allah :)

Wassalam.

3 comments:

IeNa said...

tgk..CPol panggil ana Panadol, isk isk..:)

cPoL said...

ehe...tak boleh ke? oklah, janji tak panggil lagi dah nama tu. Pasni kena panggil Iena la kot...tak biasa la pulak :)

IeNa said...

Aaa? Iena? takpe aa Cpol, anta panggil ana Panadol pun takpe, lain mcm pulak ana rasa kalau anta panggil ana ngan nama Iena hehe. Dulu kat AYTR anta panggil ana apa ek? Siti kot ana rasa :) Tapi dulu waktu AYTR sumer org panggil org lain as YB Langau ker, YB Speaker ker, YB Longgar ker,luper nama panggilan masing-masing time tu, bkn mcm tu YB Sikat @ PM? ;)