Thursday, March 31, 2005

Manusia ini sungguh berkira sifatnya

Assalamualaikum wbt,

Saya dapat satu pelajaran kehidupan pagi ini.

Manusia sungguh berkira ttg nikmat (pendapatan, perbelanjaan, wang, harta, etc)

Berkiranya kita sehingga 1 sen pun kalau kita boleh tuntut sekiranya McD tak dapat nak pulangkan, kita nak tuntut jugak rasanya.

Sebab apa?

Sebab kita rasa 1 sen tu hak kita, kita ada hak untuk menuntut.

Tetapi cuba kita renungkan sekejap, adakah Allah berkira dengan kita dalam mencurahkan nikmatNya pada kita walaupun kita berterusan mengkufuri nikmat yang kita ada sekarang ini. Itulah sifat Ar-Rahman Allah, di mana Dia Pemurah dalam memberikan rezeki, mencakupi pada semua termasuk non-muslim yang sememangnya kita tahu ingkar padaNya, dan sifat Ar Rahim khas untuk kaum muslimin terutama pada mereka yang ikhlas mengabadikan diri kepadaNya.

Tapi perlu diingat, Allah tetap berkira ttg apa yang kita buat di sepanjang kehidupan kita ini. Calculation Allah akan dibuat di Yaumil Masyar nanti, even satu zarah kebaikan dan keburukan pun akan ditimbang dan dikira.

Kita sudah tahu hakikat ini, masih berkira-kirakah kita hendak berbuat kebaikan?

Sering teringat dengan nasihat seorang sahabat saya,

"Jangan bertangguh-tangguh berbuat kebaikan".

Dan nasihat saya,

"Jangan berkira-kira kalau hendak berbuat kebaikan, laksanakan semaksimum mungkin, mana tahu di akhirat nanti kita mungkin menyesal kerana kita tak laksanakan semaksimum dan sebaik mungkin sedangkan kita punya capacity untuk berbuat demikian".

Wassalam.

No comments: